40 de spectacole de teatru noi în București

35 spectacole noi

Aveți aici o listă de 40 de spectacole de teatru noi, numai bune de văzut în stagiunea aceasta în București – cele mai multe vor avea premierele în toamnă, câteva au avut premiera în iunie, la finalul stagiunii trecute.

Sper să vă inspire și să ne vedem la teatru!

Teatrul Național începe stagiunea pe 10 septembrie, cu o avanpremieră:

Mașinăria: Musicalul, libret de Jason Loewith și Joshua Schmidt, regia Alexander Hausvater, după piesa „Mașina de calcul” de Elmer Rice, scrisă în 1923 și considerată la acea vreme „cea mai originală și mai inteligentă piesă”. Este o satiră despre înrobirea ființelor umane în epoca mașinilor. Când Domnul Zero, un contabil anost, află că munca lui va fi preluată de o mașinărie, clachează și își ucide șeful. Ajunge astfel pe lumea cealaltă, unde i se oferă o nouă șansă la dragoste, viață și mântuire. În 2007, Joshua Schmidt transformă piesa într-un musical „noir”, incitant și comic, pe ritmuri de gospel, operă, jazz și rock and roll.

Exil, spectacol de Alexandra Badea (text și regie), are premiera pe 17 și 18 septembrie. Este un spectacol despre relația de furie și iubire cu România. Din distribuție: Ada Galeș, Alexandru Potocean, Emilian Oprea, Florin Călbăjos, Emilian Mârnea, Mihai Călin, Richard Bovnoczki etc.

Cei drepți, adaptare după Albert Camus, regia Mihai Măniuțiu. Decoruri Adrian Damian. Cu Marius Manole, Marius Bodochi, Maia Morgenstern, Raluca Aprodu, Mirela Oprișor, Ciprian Nicula. 21 septembrie este dată estimată a avanpremierei.

Bolta cerească de Lucy Kirkwood, regia Gelu Colceag. Este o poveste plină de suspans despre o condamnare la moarte în Marea Britanie a secolului XVIII. Într-o perioadă în care femeile erau definite doar de rolul lor de mame sau de soții, atunci când Sally Poppy este condamnată la spânzurătoare, într-un mic orășel britanic este întrunit un „juriu de matroane”. Verdictul vinovăției fusese dat, dar de matroane depinde dacă sentința ei va fi moartea sau deportarea, în cazul în care se constată că acuzata este însărcinată. Date estimate pentru avanpremieră – 30 septembrie și premieră – 4, 5 octombrie.

Creatorul de teatru, de Thomas Bernhard, regia Alexandru Dabija, cu Marcel Iureș, Lucian Iftime și alții. 22, 23 octombrie – date estimate pentru premieră.

Act venețian, de Camil Petrescu, regia Alexa Visarion, cu Richard Bovnoczki și Mirela Oprișor. 4, 5, 6 noiembrie – date estimate pentru premieră.

unteatru o să vină cu trei spectacole noi:

Mass, de Fran Krantz, regia Andrei și Andreea Grosu, cu Mihaela Trofimov, Richard Bivnoczki, Ofelia Popii și Marius Turdeanu. Scenografie – Vladimir Turturica. Spectacolul este o co-producție unteatru și Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu, se va juca și la București, și la Sibiu, iar premiera va fi pe 8, 9, 10 septembrie la Sibiu. Textul e o atentă examinare a durerii, a furiei și a acceptării. După ani de la tragedia care le-a schimbat viețile, două perechi de părinți se întâlnesc pentru a încerca să depășească momentul care i-a blocat în timp. Două familii care au avut doi băieți. Unul dintre băieți l-a împușcat pe celălalt și apoi și-a luat viața. În urma lor au rămas părinții care încearcă să se ierte, să meargă mai departe, să înțeleagă. Am văzut spectacolul-lectură și pot să vă spun că este un text foarte puternic, iar când ai numele astea de actori și regizori pe afiș, nu poate să fie decât foarte bine.

Masacrul, de Yasmina Reza, regia Mihai Brătilă, cu Alexandru Papadopol, Dana Rogoz, Florina Gleznea și Emil Măndănac. Două cupluri căsătorite încearcă să medieze conflictul care s-a iscat între copiii lor de 11 ani, după ce unul dintre ei l-a lovit pe celălalt și i-a rupt doi dinți. Binevoitori, cei patru adulți se întâlnesc pentru a găsi o rezolvare matură și civilizată, dar ceea ce se vrea la început o discuție rezonabilă, concentrată pe soluții și pe concilierea celor două părți implicate, se transformă pe parcurs într-un haos emoțional. Comportamentul părinților devine tot mai irațional. Discuția degenerează, scoțând la suprafață orgolii rănite, frustrări neexprimate, complexe de inferioritate, frici și acte de cruzime. Premiera în luna septembrie.

Woyzeck – P.O.V., de Georg Büchner, regia Andrei și Andreea Grosu, cu Ionuț Vișan, Sabrina Iașchevici, Mihaela Trofimov, Liviu Pintileasa, Richard Bovnoczki, Bogdan Nechifor și Florina Gleznea. Piesa vorbește despre singurătatea omului, despre  înstrăinarea lui de tot ce îi era familiar, de tot ce obișnuia să trăiască. În montarea regizorilor Andrei și Andreea Grosu, Woyzeck ia forma unui spectacol hibrid, care îmbină elemente de teatru, film şi artă digitală, creat cu scopul de a avea multiple forme de adaptare și reprezentare. Spectacolul are ca temă principală  distrugerea ființei sociale chiar de către aparatul represiv numit societate. Premiera în luna noiembrie.

Teatrul Bulandra

Tatăl, de Florian Zeller, regia Cristi Juncu este spectacolul cu Victor Rebengiuc la care toată lumea vrea bilete. Anne încearcă cât poate să aibă grijă de André, tatăl ei, a cărui memorie nesigură îl face din ce în ce mai vulnerabil. Descurajați de caracterul lui irascibil, îngrijitorii nu-i sunt de niciun ajutor și îl părăsesc unul după altul. Amintirile tatălui se dezintegrează treptat. Totul este încețoșat în jurul lui, un melanj confuz în care se amestecă locurile între ele și cei dragi cu cei străini. În amurgul existenței sale, nedumerirea lui îl strânge din ce în ce mai mult într-o singurătate ireversibilă.

Tot de Florian Zeller (dramaturgul câștigător al Premiului Oscar în 2020) și tot în regia lui Cristi Juncu, există și spectacolul Mama, la Nottara, (a avut premiera în mai 2022). Catrinel Dumitrescu realizează o partitură complexă, impresionantă și sfâșietoare, într-o poveste despre depresie, singurătate și nevoia de afecțiune.

Teatrul Mic deschide noua stagiune pe 9 septembrie:

Duck Variations / Variațiuni pe tema raței de David Mamet, regia Alex Bogdan, scenografia Tudor Prodan, cu Diana Cavallioti și Ilinca Manolache este ultima premieră din stagiunea trecută și revine în această toamnă.

Zeul Masacrului de Yasmina Reza, regia Andreea Gramoșteanu, cu Manuela Hărăbor, Marin Grigore, Claudia Prec și Andrei Seușan este prima premieră din această toamnă și are loc la jumătatea lunii septembrie.

Locotenentul din Inishmore de Martin McDonagh, regia Vlad Massaci, cu Vitalie Bantas, Ovidiu Niculescu, Cezar Grumăzescu, Silvana Mihai / Alina Rotaru, Bogdan Talasman / Alexandru Voicu, Cuzin Toma, Ionut Visan, Andrei Bradean. Premiera în octombrie.

Tartuffe de Moliere, regia Gelu Colceag, cu Alexandru Voicu, Alina Petrica, Bianca Popescu, Dana Dembinski-Medeleanu, Gabi Costin, Gabi Iacob, Mihaela Radescu, Viorel Cojanu, Vlad Corbeanu și Vlad Logigan. Premiera în octombrie.

Teatrul de Comedie deschide stagiunea 2022/2023 pe 8 septembrie, cu două reprezentații consecutive Desculț în parc, de Neil Simon, regia Mihai Bendeac, cel mai nou spectacol al Teatrului de Comedie, care a avut doar câteva reprezentații înainte de încheierea stagiunii, cu Anca Dinicu, Mihai Bendeac, George Mihăiță, Mihaela Teleoacă ș.a.

Totodată, la începutul lunii septembrie, vor începe repetițiile la spectacolul PICASSO vs. EINSTEIN de Steve Martin (celebrul actor, scriitor, producător și muzician american), regia Teodora Petre.

În lunile octombrie și noiembrie vor începe repetițiile regizorii Radu Afrim și Andrei și Andreea Grosu, cu texte care urmează să fie confirmate în cel mai scurt timp.

Teatrul ACT o să aibă prima premieră în septembrie:

Haos de Mika Myllyaho, regia Silviu Debu, cu Ada Condeescu, Diana Cavallioti și Anca Dumitra.

E adevărat! E adevărat! E adevărat! de Breach Theatre, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, cu Andreea Bibiri, Emilia Bebu și Mihaela Teleoacă, scenografie și costume – Alexandra Mâzgăreanu. Textul este actual și conectat la realitățile zilelor noastre – drepturile femeilor și lupta împotriva violenței domestice. Premiera în octombrie.

Fete și băieți, de Dennis Kelly, regia Cristi Juncu, cu Raluca Aprodu. Piesa spune povestea unei familii aparent obișnuite – un El și o Ea care se mută împreună, își cumpără o casă, au doi copii. Dar apoi lumea lor începe să se destrame și lucrurile iau o întorsătură tulburătoare. Am văzut premiera în iunie și m-a emoționat foarte mult. Este un one woman show, Raluca Aprodu cred că doarme două zile după ce joacă o dată, mi se pare un mare consumator de emoții rolul ăsta!

Teatrul Odeon începe stagiunea pe 16 septembrie.

Premiera acestei toamne este Fabule, după La Fontaine, regie Zoltan Balazs, scenografia Constantin Ciubotariu, cu Conrad Merricofer și opt actrițe: Alina Berzunțeanu, Mădălina Ciotea, Sabrina Iașchevici, Ioana Marcoiu, Crina Mureșan, Cătălina Mustață, Paula Niculiță, Simona Popescu. Premiera la Sala mare, pe 29-30 oct.

Centrul de Teatru Educațional Replika

Prețul aurului – text și regie Eugen Jebeleanu, cu Eugen Jebeleanu și doi dansatori de dans sportiv – Laura și Ștefan Grigore, scenografie Velica Panduru, consultant artistic Yann Verburgh, consilier dramaturgie Mihaela Michailov. Prețul aurului e o poveste emoționantă, o confesiune performativă despre copiii care cresc cu presiunea de a fi campioni, despre eșec privit ca vulnerabilitate, despre doliu și lungul proces al devenirii. Spectacolul este realizat în co-producție cu Théâtre Ouvert din Paris și Compania Cie des Ogres. Premiera: 13 și 14 septembrie.

La finalul lunii octombrie este programată premiera unui spectacol pe tema masculinității toxice, a falselor modele și convenții sociale care ne formatează comportamentele, în regia Luizei Mihăilescu, pe textul lui Alex Gorghe. Alex și Luiza au făcut ateliere și interviuri cu adolescente și adolescenți, care stau la baza construcției textului și dezvoltării conceptului de spectacol. Spectacolul este produs de Asociația Culturală Replika.

În luna septembrie (22 și 23), Centrul Replika va găzdui premiera unui spectacol pe tema educației, pe textul și în regia lui David Schwartz, iar în luna noiembrie este programată o altă premieră regizată de David Schwartz, pe texte de Nicoleta Esinencu, Bogdan Georgescu și Alice Monica Marinescu, despre criza prețurilor la energie electrică.

La început de octombrie sunt programate primele reprezentații ale unui spectacol pe tema violenței asupra copiilor, creat de Alice Monica Marinescu și Vera Ion.

De asemenea, la finalul lunii septembrie începe o platformă de teatru educațional, realizată de Asociați ADO, în parteneriat cu Centrul Replika, în care sunt incluse o serie de spectacole care se joacă de mulți ani la Replika și altele mai recente: Copii răi, Amintiri din epoca de școală, Limite, Toată liniștea din lume, GEN ROZ.

Teatrul Nottara va relua în toamnă două spectacole de succes care nu s-au mai jucat de ani de zile: Fazanul și Opt femei.

Cancun de Jordi Galcerán, regia, lighting design și ilustrația muzicală Felix Alexa a avut premiera în iunie și revine în toamnă. Ceea ce trebuia să fie o vacanță relaxantă în faimoasa stațiune Cancun se transformă pentru cuplurile Reme – Vicente și Laura – Pablo, căsătoriți și prieteni de douăzeci și cinci de ani, într-un moment al adevărurilor nespuse și al dorințelor secrete, într-un joc al lui „ce-ar fi fost dacă…”.

Fetele Pelican de The Wardrobe Ensemble, regia: Horia Suru a avut avanpremiera în iunie, premiera oficială va fi în toamnă. Imaginați-vă o casă cu pereți roz, cu un șemineu pe care e pictată Frida Kahlo, cu statuete cu Buddha și rafturi pline de cărți scrise de Simone de Beauvoir și Sylvia Plath…  Casa familiei Pelican. O mamă cu o personalitate copleșitoare, patru fiice și un fiu care-și găsește cu greu locul în acest univers feminin. O poveste despre o familie modernă, în care adevărurile încep să iasă la iveală – iubire, probleme de cuplu, infertilitate, feminism, trădări în amor, goana după moștenire, redefinirea artei în secolul 21, ipocrizia care se ascunde în relațiile de familie… Lucruri serioase discutate cu un umor nebun, la un pahar de prosecco.

Teatrul Apropo aduce șapte premiere în această toamnă:

Trebuie să vorbim, regie Teodora Tudose

Dansul morții, regie Radu Crăciun

Mitraliera de lut, regie Victor Olăhuț

Întâmplări stranii în Pipera, regie Radu Popescu

Fake News, regie George Rotaru

Viața e minunată!, regie Dorin Eugen Ionescu

Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai, regie Cristina Neacșu. Spectacolul este construit din câteva episoade scurte, fără o legătură între ele, fiecare având la bază o formă sau alta de abuz asupra femeilor. Ideea spectacolului poate fi descrisă cel mai bine chiar prin replica finală a unuia dintre personajele feminine: „Mamă, tu ai murit deja, nu vreau să mor și eu.”

Teatrelli

DUAL – un performance despre prietenie, concept: Leta Popescu și Bogdan Spătaru. Performeri: George Albert Costea,  Mihaela Velicu, Vlad Udrescu. Este un spectacol la intersecția dintre teatru și dans, teatru non-verbal și teatru de obiect, cu o poveste pretext pentru căutările artiștilor: trei prieteni foarte buni se întâlnesc să gătească împreună un desert. Ceea ce este, aparent, senin și natural, începe să pulseze pe dedesubt. Artiștii traduc prin interacțiunea cu obiectele unei bucătării stările opuse prieteniei. Ce se întâmplă când dispare încrederea? Apare îndoiala. Ce se întâmplă când dispare siguranța? Apare frica.

Teatrul GODOT

Godot Love Station, regia: Radu Gabriel. O serie de piese scurte (10 minute fiecare): o mireasă răpită de la altar, o iubire perfectă într-o sală de așteptare, un jaf armat pus la cale de niște (ne)pricepuți, un divorț cu năbădăi și alte istorioare amuzante, într-o colecție de comedii scurte, cu personaje spumoase și o cascadă de situații trăznite. 6 actori în 16 personaje: Vlad Brumaru, Andrada Fuscaș, Ana Radu, Ana Maria Pop, Vladimir Purdel, David Drugaru.

BONUS: Nu uitați de spectacolele de teatru sonor de la Teatrul Improbabil, care pot fi ascultate oricând pe Streamerse. În stagiunea aceasta au fost deja trei premiere, urmează altele.

Cam astea sunt cele 40 de spectacole noi. Ce ziceți? V-a atras atenția ceva? Mergem la teatru?

Tagged with: