25 DE PREMIERE ȘI ALTE NOUTĂȚI LA TEATRELE DIN BUCUREȘTI PÂNĂ LA SFÂRȘITUL ANULUI 2019

premiere 2019

M-am gândit să adun aici, într-un singur text, toate noutățile ce vor fi în teatrele din București până la sfârșitul anului 2019 – fie că e vorba de premiere, schimbări de distribuție sau festivaluri – orice se mai poate aduce nou atunci când bugetul pentru Cultură este tot mai mic. Poate vă e de folos 🙂 (credit foto: Adi Bulboacă)

La Teatrul Național avem două premiere. Una care a fost deja și una care va fi în decembrie. Cea care a fost deja este Neguțătotul din Veneția (1), în regia lui Alexander Morfov (poate ați mai văzut de el Vizita bătrânei doamne, Furtuna sau No Man’s Land). Are o distribuție senzațională, în opinia mea – Ion Caramitru, Richard Bovnoczki, Ada Galeș, Alexandru Potocean, Ciprian Nicula, Emilian Mârnea și alții, mă rog, mie de ei mi-a plăcut mult. Cea care va fi în decembrie este Trei surori (2), de Cehov, în regia lui Radu Afrim. De-abia o aștept!

La Teatrul de Comedie, relansare este cuvântul cheie al stagiunii (3). De fapt, întinerire, pentru că se schimbă distribuțiile cu actori tineri. Astfel, noua distribuție de la Revizorul îi va include pe  Mihai BendeacGeorge IvașcuSandu PopLiviu PintileasaSilviu Debu. De asemenea, spectacolele Bani din cer, Breaking news și Micul prinț vor avea înlocuiri în distribuție. Apoi, o să mai fie o premieră – spectacolul VIZIuni-oameni show de Marius Florea Vizante (4) și lansarea proiectului Liber la comedie (5), prin care Teatrul de Comedie oferă acces gratuit în sala de spectacole pentru anumite reprezentații.

Teatrul Mic vine cu trei premiere până la sfârșitul anului: Angajat la doi patroni (6), adaptare de Richard Bean după Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, Mama (7) de Stanislaw Ignacy Witkiewicz, regia și adaptarea Nona Ciobanu și Vinovat. Nevinovat (8) după 12 oameni furioși, cu specificația că titlul încă se află în discuție. În plus, dacă nu ați văzut în primăvară Legături primejdioase, Martiri, Lecția și Nevermore, o puteți face acum.

La Teatrul de Artă a avut deja premiera spectacolul Fata din casa vagon (9), după un roman de Ana Maria Sandu. Spectacolul este o întoarcere în timp, în România anilor ’70 – ’80 și povestește cu nostalgie despre viața de familie a acelei epoci. Întâmplări din traiul sub regimul totalitar sunt redate cu duioșie, candoare și umor.

Teatrul ACT aduce spectacolul Nu regret nimic (10) de Székely Csaba, în regia lui Eugen Gyemant, cu Irina Antonie, Lucian Iftime și Dan Rădulescu.

La Nottara sunt trei premiere: Cumetrele (11) – o comedie de Michel Tremblay, Trei surori (12) de Cehov și La doi pași de Mullingar (13) de John Patrick Shanley în regia lui Cristi Juncu, cu Andi Vasluianu, Cerasela Iosifescu, Ion Haiduc și Victoria Cociaş.

Teatrul Masca joacă încă afară în perioada asta. În octombrie, când se va deschide stagiunea de interior, vor avea premieră la D-ale Carnavalului (14).

La Teatrul Excelsior să mergeți neapărat să vedeți Familia Addams (15). Am mers eu la premieră săptămâna trecută și, cum se zice, ”se râde” mult și pe bună dreptate. Dar mai mult decât atât, este un spectacol în toată puterea cuvântului, nu doar de teatru, atâta mișcare, coregrafie, dans sincron, voci bune, mai rar! E de mers, vă spun! Tot la Excelsior o să mai fie o premieră în octombrie-noiembrie, Jucării pierdute (16). Iar în perioada 29 septembrie – 6 octombrie, la Excelsior are loc TEEN-FEST (17), singurul festival de teatru profesionist dedicat adolescenților. Vor fi 12 spectacole care vorbesc despre ei, povești clasice transpuse în viziuni regizorale moderne sau creații scenice inedite despre provocările vieții de adolescent.

La ARCUB nu vor fi premiere din motive de buget tăiat, dar vă rog eu să mergeți să vedeți Itinerarii (18) care se joacă în cadrul Festivalului Național de Teatru. De fapt, rugămintea completă este așa: dacă vă considerați un om deschis la minte, dacă nu mergeți la teatru ca să vă hăhăiți (ceea ce e absolut ok, dar numai din când în când), mergeți să vedeți Itinerarii, unul dintre spectacolele mele preferate din toate timpurile. Nu e un spectacol neapărat ușor, mai ales pentru homofobi, conservatori și puritani. Dar e de văzut și gândit.

Apropo de Festivalul Național de Teatru (19), mi-am făcut o listă cu ce aș vrea să (re)văd dacă aș avea tot timpul din lume. O las aici, poate vă inspiră: Republica Melania, In a forest dark and deep, True West, Legături primejdioase, Delirium, Neguțătorul din Veneția (cu Teatrul Maghiar din Cluj), Pădurea Spânzuraților, Avalanșa, Trei surori, Itinerarii, Dansul Delhi, Iona, Chiritza în concert, Sub fiecare pas e o mină neexplodată dintr-un război neterminat cu tine.

Teatrul Odeon nu va avea premiere până la finalul lunii decembrie, dar dacă nu ați văzut spectacolele mai noi Slugă la doi stăpâni, Delirium și Pentru binele tău, o puteți face de acum încolo.

La fel la Bulandra – nu sunt premiere, dar țineți minte Zadarnicele chinuri ale dragostei și Richard al III-lea, ambele în regia lui Andrei Șerban.

unteatru vine cu cele mai multe premiere până la finalul anului 2019. Vor fi: Lost in Yonkers (20) de Neil Simon în regia Andreei Vulpe, In event of Moone Disaster (21) de Andrew Thomson în regia Alexandrei Penciuc, Venus in Fur (22) de David Ives în regia Elenei Morar, Carnage (23) de Yasmina Reza, regia Mihai Brătilă, Alcesta (24) de Euripide, în regia lui Zsuzsi Kovács cu Florina Gleznea și Lari Giorgescu. Tot la unteatru va mai fi o premieră anul acesta în regia lui Alexa Visarion (25). În plus, nu uitați de recentele Bad Talks de și cu Radu Iacoban și de Cataclisma – concept, coregrafie, ilustrație muzicală și interpretare: Andrea Gavriliu (ambele sunt neapărat, neapărat de văzut!).

Așaaaa, acestea fiind zise, v-ați făcut lista cu ce vreți să vedeți? Mergem la teatru împreună? 🙂